Czym różni się kabriolet od roadstera?
Na pierwszy rzut oka samochody typu kabriolet i roadster nie różnią się zbytnio od siebie – w szczególności dla laików motoryzacyjnych. Dla wtajemniczonych co nieco w branżę główną różnicą jest brak stałego dachu w aucie z nadwoziem typu roadster, zaś w kabriolecie znajduje się chowany dach metalowy lub wykonany z materiału.
Roadster a kabriolet – czym się różnią?
Wiele osób zastanawia się nad tym, czym się różni kabriolet od roadstera. Warto zacząć od tego, co charakteryzuje samochody z nadwoziem typu roadster. Jak już wyżej podano, to auto pozbawione stałego dachu. Najczęściej dwuosobowe. Roadstery często wyróżnia sportowa specyfika – od wyglądu (aerodynamicznego kształtu), po silnik, który umieszcza się w roadsterach wzdłużnie, tuż za przednią osią. Warto zaznaczyć, że roadstery posiadają napęd na tylne koła lub właśnie silnik montowany z tyłu. Coraz częściej określenia roadster używa się zamiennie w stosunku do kabrioletu, gdyż różnice między nimi się coraz bardziej zacierają.
Roadster a kabriolet – jakie są różnice obecnie? Producenci wyszczególniają w roadsterach przede wszystkim prześwit do 130 mm, koła o rozmiarze rozpoczynającym się od 17 cali i z oponami o niskim profilu, co więcej także sztywne zawieszenie (umożliwiające wygodne pokonywanie ostrych zakrętów przy dużych prędkościach), nisko zawieszone zderzaki, a nawet niewielkich rozmiarów kufer oraz wykonanie z wytrzymałych materiałów. Z perspektywy portfela różnica między roadsterem a kabrioletem to także wyższa cena tego pierwszego. Warto wykorzystać sportowy potencjał roadsterów choćby na górskich trasach.
Roadstery Mercedesa
Do jednych z najpopularniejszych roadsterów należy Mercedes-Benz klasy SLK. Najnowsza wersja wyposażona jest w wersji podstawowej w silnik 350 Blue Efficiency, a także automatyczną, sześciobiegową skrzynię biegów. To połączenie pozwala osiągnąć prędkość 100 km/h w ciągu zaledwie 6 sekund. Roadstery Mercedesa o mocniejszym silniku do „setki” rozpędzają się nawet w 4,5 sekundy. Widać tutaj wyraźnie ich sportowy charakter. Jednakże Mercedes-Benz SLK był produkowany do 2019 roku, obecnie Mercedes prezentuje klientom roadstera w postaci Mercedesa SL – który nie pozostawia nawet najmniejszych złudzeń w kwestii tego, czy jest autem sportowym. W swoim designie nawiązuje do starszych modeli – choćby do pierwszego SL’a, który pojawił się blisko siedemdziesiąt lat temu. Koniecznie należy zwrócić uwagę na wykorzystanie materiałów najwyższej jakości, takich jak skóra, a także ozdoby wykonane z drewna i aluminium. Uwagę niewątpliwie przyciąga tył samochodu – jest szeroki, poprzez co Mercedes Roadster sprawia wrażenie muskularnego, co uwypukla jego sportowy charakter. To, co wyróżnia Mercedesa SL spośród innych roadsterów, to napęd na cztery koła, skrętna tylna oś oraz silnik V8, zapewniający masę wrażeń z jazdy.
Rodzaje kabrioletów Mercedesa
Cabriolet to najczęściej dwuosobowe auto z dachem, zwykle płóciennym lub sztywnym, na przykład metalowym. Dachy najczęściej chowane są w specjalnej wnęce, umieszczonej za kabiną pasażerską. Poprzez konieczność ulokowania gdzieś składanego dachu zmniejsza się przestrzeń – w szczególności na tylnej kanapie, która najczęściej jest niezwykle mała i wąska. Jednakże, auta typu kabriolet raczej nie należą do samochodów pierwszego wyboru, zwykle są to pojazdy mające po prostu cieszyć, kupowane są dla frajdy. Z tego względu ich konstrukcja nie zakłada przewożenia wielu pasażerów, w szczególności z tyłu. Są to na ogół auta dwuosobowe. Coraz częściej w kabrioletach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom, stosuje się automatycznie wysuwane pałąki. Pojawiają się one, gdy system automatycznie wykrywa niebezpieczeństwo.
Podział kabrioletów jest zasadniczo dość prosty – głównym kryterium jest materiał, z jakiego wykonano składany dach. Na tej zasadzie można wyróżnić dwa rodzaje kabrioletów. Najpopularniejsze są kabriolety z miękkim dachem, to znaczy wykonanym z nieprzemakalnej tkaniny, odpornej na uszkodzenia oraz spienionego poliuretanu oraz materiału tapicerskiego. Pierwsze tworzą warstwę zewnętrzną, drugie zaś wewnętrzną. To wszystko naciągnięte jest na odpowiedni szkielet. Dach mocuje się z przednią szybą za pomocą specjalnego zamka-blokady. Do tego wszystkiego należy dodać zawiasy i przeguby. Co więcej, owe dachy najczęściej są elektryczne, rzadziej spotyka się dachy rozkładane i składane manualnie. Drugi rodzaj kabrioletów to te ze sztywnym dachem. Niekiedy ten typ określa się mianem coupe-cabrio. Taki sztywny dach podzielony jest na kilka segmentów, natomiast do jego rozkładania i składania wykorzystuje się elektryczny napęd z tak zwanymi cięgnami Bowdena oraz suwakowymi zaworami blokującymi. W tym wypadku kabriolety wyposażone są w szklane szyby oraz dodatkowe uszczelnienia i wzmocnienia.
Do jednych z najnowocześniejszych kabrioletów należy Mercedes-Benz klasy C. Są ona napędzane zarówno olejem napędowym, jak i benzyną. W obydwu wypadkach występuje kilka silników o różnej mocy. Zdecydowanie większy wybór oferują wersje benzynowe. Najmocniejsza wersja benzynowa to silnik Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet, który ma moc aż 510 koni mechanicznych. Natomiast w przypadku silników napędzanych dieslem najwięcej oferuje C 300 d Cabriolet o mocy 245 koni. Mercedes oferuje także Mercedesa Klasy E w wersji kabriolet. Najmocniejsza wersja napędzana olejem napędowym dysponuje 330 końmi, z kolei w przypadku silników benzynowych najlepsza opcja to silnik Mercedes-AMG E 53 4MATIC+. Ma on moc aż 435 koni mechanicznych.