Tachograf do busa z przyczepą – czy jest potrzebny na kat. B+E?
Kierowcy wykonujący przewozy drogowe i wykorzystujący do tego celu bus do 3,5 t z przyczepą mogą analizować konieczne do spełnienia wymagania, jakie stawia przed nimi panujące prawo. Przykładowo oprócz oczywistej powinności posiadania prawa jazdy kategorii B+E czy potrzebny tachograf jest obowiązkowy w każdej sytuacji? Jak się okazuje, dopuszczone są pewne wyjątkowe okoliczności, w których konieczność stosowania tachografu nie jest wymagana do przeprowadzenia takiego przewozu drogowego.
Czy bus do 3,5 tony musi mieć tachograf?
W świetle niedawnej zmiany przepisów wielu kierowców może zastanawiać się, czy bus do 3,5 tony musi mieć tachograf? Zgodnie z wymogami obowiązującymi od 21 maja 2022 r. wykonywanie przewozów międzynarodowych pojazdami o DMC z przedziału od 2,5 do 3,5 tony wiąże się z koniecznością uzyskania licencji transportowej, ale nie jest obowiązkowe stosowanie tachografu. Sytuacja zmieni się od połowy 2026 r. kiedy tachograf w busie stanie się obowiązkowym elementem wyposażenia podczas przewozów międzynarodowych. Zgodnie z unijnymi ustaleniami w ramach tzw. pakietu mobilności od tego czasu lekkie samochody użytkowe, czyli te, których DMC przekracza 2,5 tony, w trakcie wykonywania takich przewozów będą musiały mieć inteligentny tachograf.
Czy potrzebny jest tachograf na busa z przyczepą?
Skoro nie ma obowiązku stosowania tachografu w pojazdach o DMC do 3,5 tony, to kolejnym naturalnym pytaniem jest to czy potrzebny jest tachograf na busa z przyczepą? Obowiązujące przepisy stanowią, że stosowany musi być tachograf do busa z przyczepą w przypadku kiedy DMC takiego zestawu przekracza 3,5 tony oraz wymagana jest licencja transportowa, zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego albo zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne. Kiedy stwierdzony zostanie brak tachografu, wymierzona kara wyniesie 10 000 zł. Istnieją jednak pewne wyjątki, które dopuszczają wykonywanie przewozów bez tachografu zgodnie z prawem, kiedy bus z przyczepą przekracza 3,5 tony DMC.
Kiedy potrzebny jest tachograf podczas jazdy busem z przyczepą?
Jeśli prawo dopuszcza pewne wyjątki, to kiedy potrzebny jest tachograf podczas jazdy busem z przyczepą? W przypadku kiedy DMC zespołu pojazdów przekracza 3,5 tony, bus z przyczepą tachograf musi mieć zamontowany, a jego użycie jest obowiązkowe poza kilkoma ściśle określonymi sytuacjami. Tachograf w busie z przyczepą nie musi być używany w przypadku zespołu pojazdów o DMC do 7,5 tony podczas przewozu drogowego urządzeń, sprzętu lub materiałów do użytku kierowcy w czasie pracy albo dostawy rzeczy wyprodukowanych metodą rzemieślniczą, jedynie w promieniu do 100 km od siedziby przedsiębiorstwa, a prowadzenie takich pojazdów nie jest głównym zajęciem kierowcy oraz charakter transportu nie jest zarobkowy. Dopuszcza się wykonywanie przewozu drogowego bez tachografu również w przypadku niehandlowego przewozu rzeczy takim zespołem pojazdów.
Czy laweta z przyczepą musi mieć tachograf?
Ponieważ przepisy zezwalają na niehandlowy przewóz rzeczy przez zespół pojazdów do 7,5 tony DMC bez używania tachografu to nasuwa się pytanie, czy laweta z przyczepą musi mieć tachograf? W przypadku kiedy transportowane są własne pojazdy zakupione na osobę prywatną, nie jest to wymagane. Analogicznie nie musi być wyposażony w tachograf bus z przyczepą kempingową używany w celach turystycznych. Kiedy do przewożenia w celach prywatnych pojazdu, który zarejestrowany jest jako zabytkowy, używany jest bus z lawetą, tachograf również nie jest wymagany.