Samochody elektryczne Mercedes
Chociaż pierwsze pojazdy elektryczne zaczęto konstruować już w XIX wieku to boom na elektryki pojawił się dopiero w początkowych latach XXI wieku. Celem producentów stało się dostarczenie na rynek funkcjonalnych aut elektrycznych dla każdego w przystępnej cenie. To całkowicie odwróciło trend i przyspieszyło adaptację światowego przemysłu motoryzacyjnego do nurtu zero-emission.
Dlatego obecnie na drogach coraz częściej pojawiają się pojazdy elektryczne, a ponadto aktywnie rozwijana jest infrastruktura sieci energetycznej pozwalająca ładować samochody elektryczne szybko i gdziekolwiek jesteśmy. W ten sposób tworzone są bardziej komfortowe warunki do jazdy elektrycznymi środkami transportu. Samochody elektryczne, m.in. marki Mercedes stały się popularne nie tylko ze względu na potrzebę ochrony środowiska naturalnego, przeciwdziałanie wyczerpaniu nieodnawialnych zasób lub walkę ze zmianami klimatu, ale także ze względu na ich niezaprzeczalne zalety.
Korzyści z używania samochodu elektrycznego
Jeśli chodzi o zakup samochodu elektrycznego, przede wszystkim zwraca się uwagę na sporo czynników funkcjonalnych i pragmatycznych przemawiających za tym rodzajem transportu:
- Energia elektryczna jest tańsza niż paliwa płynne.
- Prosta i lekka konstrukcja pojazdu.
- Wysoka sprawność silnika elektrycznego.
- Cicha praca.
- Minimalne wykorzystaniu podzespołów eksploatacyjnych.
- Brak konieczności częstego serwisowania.
Dlaczego samochód elektryczny jest dobrym wyborem w obecnym czasie?
Przyjrzyjmy się bliżej zagadnieniu jakie korzyści dla użytkownika wynikają z posiadania samochodu elektrycznego. Po pierwsze, oszczędność. Owszem, naładowanie akumulatora zajmuje więcej czasu niż napełnienie paliwem baku konwencjonalnego samochodu, jednakże koszt pełnego napełnienia zbiornika jest kilkakrotnie droższy niż pełne naładowanie akumulatora naszego pojazdu.
Kolejny argument to niska stratność energetyczna silnika elektrycznego. Zaletą silnika elektrycznego jest to, iż prawie cała energia jest zużywana tylko na ruch samochodu. Dla porównania, sprawność energetyczna silnika spalinowego plasuje się na poziomie około 25%. Wynika to z faktu, iż w silniku spalinowym cała energia paliwa musi zostać przekształcona w ciepło. Ponadto moc silnika zmniejsza się w wyniku tarcia ruchomych elementów silnika. Napęd elektryczny jest praktycznie pozbawiony tych wad i dlatego wymaga mniej energii.
Dzięki prostej konstrukcji silnik elektryczny nie wymaga częstych konserwacji i zakupu drogich materiałów eksploatacyjnych (oleje, filtry itp.). Prosta konstrukcja oznacza, że silnik ma mniejsze wymiary i wagę w porównaniu z silnikiem spalinowym.
Warto również zauważyć, że silniki elektryczne są znacznie cichsze, dzięki czemu nie wymagają systemu tłumienia hałasu, a także wygłuszenia wnętrza.
Samochody elektryczne – fakty, mity, opinie, trendy
Fakty są niezmienne. Napędzana ropą naftową gospodarka z czasem będzie tracić swoją moc i prędkość, w miarę jak z biegiem czasu będziemy wydobywać coraz mniej baryłek ropy naftowej. Do tego ropy coraz bardziej kosztownej, wydobywanej ze złóż położonych głębiej lub trudno dostępnych ze względu na konieczność kapitałochłonnego przerobu lub przy użyciu metod wydobycia, których koszty nie tylko technologiczne, ale środowiskowe i społeczne przekraczać mogą potencjalne zyski, tak jak ma to miejsce w przypadku złóż łupkowych. Mówi się, że są zagrożeniem dla ekosystemu i wód gruntowych. Co jest faktem, a co mitem? Faktem jest, że ropy naftowej z biegiem lat będzie coraz mniej, a zapotrzebowanie na produkty ropopochodne rośnie.
Pierwszą teorię peak oil stworzył już w roku 1956 King M. Hubbert wieszcząc nieuchronny szczyt wydobycia ropy naftowej i jego spadek do zera. Obecnie odkrywa się nowe złoża ropy naftowej, ale problemów związanych z peak oil nie można bagatelizować. Istotne jest zatem podejmowanie takich działań, które spowodują spadek zapotrzebowania na ropę naftową w gospodarce. Dlatego od wielu lat światowi interesariusze starają się wdrażać w gospodarce technologie bazujące na odnawialnych źródłach energii.
W tym miejscu warto jest zainteresować się zakupem samochodu elektrycznego. Zamiast nadal eksploatować wysłużoną technologię silników spalinowych, która prowadzi nie tylko do wyczerpywania się złóż nieodnawialnych surowców energetycznych, ale zwiększa problemy z emisją CO2 do atmosfery i drastycznie przyspieszają zmiany klimatu, lepiej jest dostosować się do zmieniającego się świata. To nie moda, to konieczność.
Przyjazność dla środowiska
Silniki elektryczne nie emitują szkodliwych spalin, dzięki czemu są nie tylko przyjazne dla środowiska, ale również nie wymagają układu wydechowego, co dodatkowo upraszcza konstrukcję samochodu, czyniąc go lżejszym i bardziej praktycznym. Dzięki pozbyciu się wielu części niezbędnych w samochodach konwencjonalnych w samochodach elektrycznych mamy więcej przestrzeni zarówno dla pasażera jak i przewozu towarów.
Zwolennicy samochodów z silnikami spalinowymi przytaczają dość wątpliwy argument dotyczący przyjazności dla środowiska samochodów elektrycznych: podobno produkcja pojazdów elektrycznych i akumulatorów do nich uwalnia do atmosfery nie mniej szkodliwe substancje niż produkcja pojazdów napędzanych benzyną.
Należy jednak zauważyć, że chociaż podczas produkcji obu typów samochodów do atmosfery dostaje się prawie taka sama ilość szkodliwych emisji, podczas jazdy samochód elektryczny, w przeciwieństwie do samochodów z silnikami spalinowymi, nie zanieczyszcza atmosfery.
Zalety auta elektrycznego w porównaniu z autami konwencjonalnymi
W oparciu o powyższe, możemy powiedzieć, że samochody elektryczne mają szereg niezaprzeczalnych zalet w porównaniu z samochodami konwencjonalnymi:
- rentowność;
- przyjazność dla środowiska;
- praktyczność;
- łatwość konserwacji;
- niezawodność;
- moc – napędy elektryczne mają wyższy moment obrotowy, który jest dostępny również od pierwszego uruchomienia silnika;
- prostota i przestronna konstrukcji.
Mówiąc o praktyczności mamy na myśli nie tylko prostą i niezawodną konstrukcję, ale również niewielkie rozmiary napędów, co pozwala na stworzenie auta o bardziej kompaktowych gabarytach i dużym bagażnikiem, a także dodatkowym miejscem bagażowym z przodu samochodu.
Łatwość konserwacji polega na tym, że napęd samochodu nie wymaga żadnej konserwacji przez cały cykl życia samochodu. Nie trzeba go smarować, zmieniać materiałów eksploatacyjnych. Wszystko, co może się zepsuć w napędzie elektrycznym, to łożysko wału. W niektórych modelach od czasu do czasu konieczna jest wymiana kilku części w napędzie elektrycznym (szczotek), które kosztują tak naprawdę ułamek tego co wydajemy na konserwację konwencjonalnych aut.
Samochód elektryczny dostępny dla każdego
Biorąc pod uwagę dość szybkie tempo rozwoju pojazdów elektrycznych, warto zauważyć, że dziś istnieją ich różne typy, które zaspokajają każdą potrzebę transportową. Istnieją takie samochody elektryczne jak:
- Samochody osobowe elektryczne – sedany, SUV-y, hatchbacki, i tak dalej.
- Samochody dostawcze elektryczne – pojazdy elektryczne do przewozu towarów.
- Elektryczne pojazdy wolnobieżne – przeznaczone do wykonywania określonych zadań, takich jak wózki widłowe, ale także wózki pasażerskie lub hulajnogi elektryczne.
- Transport publiczny – autobusy elektryczne, pociągi elektryczne i tak dalej.
Pozorne ograniczenia elektryków
Ograniczony zasięg to jedna z nielicznych wad pojazdów elektrycznych. Jednak ta wada jest dość znacząca, jeżeli w pobliżu nie ma dostępnej stacji ładowania. To się jednak zmienia i coraz częściej możemy spotkać na parkingach, na poboczach dróg publicznych, autostradach miejsca, w których bez problemowo naładujemy nasz samochód zupełnie za darmo lub po niskiej opłacie.
Jeżeli chodzi o stacje ładowania pojazdów elektrycznych najlepsza sytuacja jest w obrębie miast. Po każdym mieście możesz jeździć bez obawy, że bateria wyczerpie się w najbardziej nieoczekiwanym momencie, ponieważ pokonujemy małą ilość kilometrów oraz znalezienie stacji ładowania jest bardzo łatwe.
Problem pojawia się w razie podróży za miasto, gdyż liczba stacji ładowania poza miastami wciąż plasuje się na dość niskim poziomie. Odpowiedzi na pytanie, kiedy pojazdy elektryczne zastąpią konwencjonalne samochody, należy szukać w rozwoju popularności tego środka transportu, jak szybko będzie rozwijać się sieć stacji ładowania oraz to czy użytkownicy będą głosować swoimi pieniędzmi za rozwojem tego typu pojazdów. Zależność jest prosta, im więcej pojazdów elektrycznych na naszych drogach tym więcej możliwości rozwoju stacji ładowania poza miastami i większy nacisk na rozwój bardziej wydajnych rozwiązań.
Już teraz istnieją modele, które mogą przejechać do 1000 km. Ale dotyczy to niektórych modeli. Mały samochód elektryczny spokojnie może osiągnąć dystans powyżej 500 km, ale samochody dostawcze elektryczne zazwyczaj przy maksymalnym obciążeniu osiągają do 300 km. Należy jednak pamiętać, iż elektromobilność to dopiero trend, który nie osiągnął maksimum swojego rozwoju a większe zainteresowanie użytkowników pojazdami elektrycznymi może spowodować, że zasięg 1000 km i więcej stanie się powszechnym standardem w każdym rodzaju elektrycznego środka transportu, zarówno tego do przewozu osób jak i towarów.
Obecnie standardowa rezerwa mocy samochodów elektrycznych pozwala na przejechanie dystansu w granicach 200 km. Najlepsze samochody elektryczne mogą przejechać od 300-500 km.
Oczywiście, możemy zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego, instalując większą baterię, a także korzystając z trybu oszczędzania baterii. Ponadto efektywne zużycie mocy można osiągnąć poprzez ostrożną jazdę, bez gwałtownego naciskania na pedał gazu a to powinno również wydłużyć zasięg naszego pojazdu.
Ważnym czynnikiem jest również szybkość ładowania, ponieważ oprócz znalezienia dostępnej stacji ładowania, pełne naładowanie zajmuje dość dużo czasu. W najlepszym przypadku ładowanie samochodu elektrycznego zajmuje około 40 minut, jeśli znajdziesz stację szybkiego ładowania. Jeśli mówimy o zwykłych stacjach ładowania, wykorzystujących prąd o napięciu 220 V, to pełne naładowanie może zająć nawet 8-12 godzin (w zależności od pojemności baterii).
Czy to się opłaca? Energia elektryczna jest tańsza niż benzyna
Samochody osobowe z silnikiem benzynowym w mieszanym zużyciu miejskim/podmiejskim zużywają średnio 7-10 litrów na 100 kilometrów. Popularne obecnie crossovery mają już 10–12 litrów na tym samym dystansie. Duże SUV-y, nawet te z silnikiem Diesla, zużywają 11-14 litrów paliwa na 100 km, a potężne luksusowe SUV-y nawet 15-20 litrów. Jeśli weźmiemy średni koszt paliwa w kraju na początku 2022 roku na 5 PLN za litr, co 100 kilometrów kosztuje właściciela samochodu z silnikiem spalinowym około 35-100 PLN, w zależności od wielkości i klasy samochodu.
Obliczmy, ile musisz wydać przy tym samym przebiegu na prąd. Tylko warto wziąć pod uwagę więcej czynników – przede wszystkim warunki eksploatacji pojazdu elektrycznego.
Zużycie energii elektrycznej w trybie normalnym. Przy bardzo ostrożnej i ekonomicznej jeździe elektryczny samochód osobowy może zużywać do 15 kWh energii na 100 km. Ale w realnych warunkach średnie spalanie w cyklu mieszanym okazuje się wynosić około 20 kWh, a jeśli jest to SUV to spalanie sięga 25 kWh. Chociaż różnica nie jest tak drastyczna jak w przypadku aut z silnikami spalinowymi różnych klas.
Jednocześnie w przypadku pojazdów elektrycznych i crossoverów elektrycznych koszt przebiegu jest w dużym stopniu uzależniony od miejsca i sposobu ich naliczania, ponieważ taryfy za energię elektryczną różnią się w zależności od wydajności ładowania i nie można tutaj operować koncepcją średniej ceny.
Przyjmijmy, że nasz samochód zamierzamy ładować wyłącznie w domu, w którym możliwe jest korzystanie z dwóch taryf opłaty za prąd – dziennej i nocnej. Polska Grupa Energetyczna posiada następujący cennik dla oferty dwutaryfowej:
- taryfa dzienna: 0,2861 * zł/kWh od 6:00 do 13:00 i od 15:00 do 22:00;
- taryfa nocna: 0,1917 * zł/kWh od 22:00 do 6:00 i od 13:00 do 15:00.
Istnieje również taryfa całodobowa, której cena wynosi niezmiennie: 0,2989 * zł/kWh.
Według taryfy dziennej naładowanie 15 kWh to koszt 4,2915 PLN.
Według taryfy nocnej naładowanie 15kWh to koszt 2,8755.
Przy taryfie jednoczęściowej dla gospodarstw domowych naładowanie 15 kWh to koszt 4.4835.
Jak widać jest to koszt dużo niższy niż koszt zakupu paliwa potrzebnego na przejechanie takiej samej odległości.
Zwycięzca bierze wszystko
W ostatniej dekadzie liderem pod względem produkcji samochodów elektrycznych stały się Chiny, ale znane na całym świecie z produkcji samochodów konwencjonalnych marki starają się nadążyć za rozpędzającym się popytem świata na samochody elektryczne.
Firma Mercedes-Benz nie jest wyjątkiem. Jej specjaliści pokazali już światu niejeden model samochodu przyjaznego dla środowiska i walczą o palmę zwycięstwa w wyścigu światowej elektromobilności.
Elektryczne samochody osobowe Mercedes-Benz
Tak naprawdę już w 1990 roku Mercedes-Benz podjął pierwsze udane próby stworzenia samochodu elektrycznego. Debiutancki samochód został zbudowany na bazie modelu Mercedes-Benz 190. Samochód elektryczny został po raz pierwszy zaprezentowany na targach w Hanowerze w maju tego samego roku, a samo auto i jego osiągi wzbudziło ogromne zainteresowanie ekspertów motoryzacji i użytkowników.
Przez następne lata specjaliści niemieckiego giganta przetestowali kolejne prototypy pojazdów zasilanych elektrycznie, w których rolę magazynu energii pełniły akumulatory niklowo-solne i niklowo-siarkowe. W latach 90 również niemiecki rząd przeznaczył środki finansowe na testowanie samochodów elektrycznych. W sumie wykonano 60 testów samochodów elektrycznych i kilka minibusów. W tym czasie wszystkie elektryczne mercedesy testowe realizowały przebieg 100 000 kilometrów rocznie.
Wraz z rozwojem branży samochodów elektrycznych, pojawiły się bardziej nowoczesne baterie litowe, które jako pierwsze zaproponowała Tesla. Zaowocowało to dalszą poprawą osiągów pojazdów elektrycznych, co w efekcie doprowadziło do powstania modeli zdolnych do pokonywania zaskakująco długich dystansów bez konieczności ładowania do 1000 km.
Firma Mercedes-Benz postanowiła dotrzymać im kroku i zaczęła aktywnie rozwijać i produkować własną generację samochodów opartych o baterie litowo-jonowe.
Elektryczne SUVy Mercedes-Benz EQ
Mercedes elektryczny SUV serii EQ to debiutanckie, w pełni elektryczne maszyny, które nie mają nic wspólnego z linią samochodów GLC, wcześniej przerobioną na wersję hybrydową, która również jest wyjątkowa pod każdym względem, ale…
Nowy Mercedes elektryczny o kodowej nazwie EQC słusznie należy do klasy samochodów średniej wielkości. Jego rozstaw osi wynosił 2873 mm, a długość sięga 4761 mm.
Samochód został wyposażony w dwudźwigniowe przednie i wielowahaczowe tylne zawieszenie. Nadwozie prezentuje się w bardzo stylowym designie, zawierającym elementy klasy premium.
Warto zauważyć, że osłona chłodnicy, której elektryczny Mercedes po prostu nie potrzebuje, nadal znajduje się w Mercedes-Benz EQC. Jest to dość funkcjonalny element.
Samochód elektryczny wyposażony jest w felgi o średnicy 19, 20 lub 21 cali w zależności od wersji auta. EQC nie ma dodatkowego przedziału bagażowego z przodu, ale z tyłu mamy do dyspozycji bardzo dużo miejsca.
Na jakie wersje SUV samochodów elektrycznych Mercedes-Benz EQ warto zwrócić szczególną uwagę?
Mercedes-Benz EQA
Model EQA to w pełni elektryczny samochód o imponującym zasięgu. Model ten jest wyposażony w zaktualizowane felgi aluminiowe o dość dużych rozmiarach, szeroki reprezentacyjny zderzak, opracowany według unikalnego projektu.
Samochód wyposażony jest w silnik o mocy 190 KM oraz akumulator litowo-jonowy, który pozwala przejechać do 426 km na jednym ładowaniu. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 8,9 sekundy.
Maksymalna prędkość została ustalona na około 160 km/h. Akumulator można naładować w zaledwie pół godziny przy użyciu szybkiej stacji. W tym samym czasie bateria zostanie uzupełniona o około 80%.
Mercedes-Benz EQB
W zależności od konfiguracji silnik modelu EQB może mieć moc 204, 250 lub 340 KM. Silnik samochodu pracuje w tandemie z akumulatorem o wydajności od 60 do 110 kW/h (do wyboru). Najbardziej pojemny akumulator pozwala na pokonanie trasy do 600 km bez ładowania. Warto zauważyć, że w topowej konfiguracji model EQB jest wyposażony w napęd na wszystkie koła.
Zalety samochodów elektrycznych Mercedes-Benz EQ
Korzyść jaką daje auto elektryczne Mercedes EQ jest przeniesienie wrażeń jakie daje wnętrze tych samochodów znane z konwencjonalnych modeli do modeli w pełni elektrycznych, które nawiasem mówiąc odpowiadają klasie A.
Wykończenie wnętrza w samochodach elektrycznych Mercedes-Benz EQ wykonane jest z wysokiej jakości materiałów. We wnętrzu zastosowano skórę, tkaniny, metal i tworzywa sztuczne.
Jeśli do tej pory byłeś lub była przyzwyczajona do wysokiej klasy elektroniki i dużych wyświetlaczy w swoim konwencjonalnym samochodzie, to ta opcja nie pozostaje w tyle za Twoimi upodobaniami.
Co zawiera najnowsza seria Mercedes-Benz?
- Nowoczesne duże wyświetlacze,
- Wbudowany system multimedialny ze sterowaniem głosowym,
- Wielofunkcyjna kierownica z wieloma przyciskami.
Jakie są najlepsze dostawcze elektryki od Mercedes-Benz?
Luksusowy i na dodatek dostawczy Mercedes elektryk w wersji kodowej EQV minivan posiada bogatą liczbę wersji. Do EQV 300, z silnikiem i akumulatorem podobnym do topowego eVito, dodano EQV 250 z akumulatorem 60 kWh i zasięgiem 213-236 km. W standardowym wyposażeniu tej modyfikacji znajduje się już akumulator o mocy 80 kW, natomiast w przypadku eVito była to jedynie opcja. Według naszej opinii, dostawcze pojazdy od Mercedes-Benz mają przed sobą świetlaną przyszłość.
Kolejnym modelem, którym Mercedes-Benz zaskoczył konkurencję jest model eSprinter. Wprowadzony w 2019 model zdołał już zebrać grono zadowolonych użytkowników. W ekosystemie modelu eSprinter Mercedes-Benz wprowadził narzędzie eCharging Planner. Jest to pomoc dla każdego użytkownika opracowana we współpracy z klientami. To narzędzie internetowe wykonuje indywidualne analizy konieczności modernizacji stacji ładowania w przypadku posiadania większej floty pojazdów. Bardzo przydatne narzędzie, a to nie jedyna zaleta oferty elektrycznych samochodów dostawczych wprost z fabryki Mercedes-Benz.
Modele EQV i eSprinter to samochody dla wymagających przedsiębiorców, którzy pragną odnaleźć równowagę między kosztami eksploatacji swojej floty pojazdów oraz już teraz chcą dostosować swoją działalność gospodarczą do koniecznych wymagań środowiskowych.
Dlaczego warto korzystać z autoryzowanego dealera Mercedes-Benz Autofrelik?
Ponieważ przemysł samochodowy odgrywa bardzo ważną rolę w światowej gospodarce, współczesny rynek jest niemal przepełniony różnymi modelami samochodów. Głównymi dostawcami samochodów na rynek polski jest wiele krajów, m.in. Japonia, Korea i Niemcy. Ale to właśnie samochody zza naszej zachodniej granicy cieszą się niesłabnącą popularnością. Niemieckie samochody od lat cechuje wysoka jakość i ekonomiczność. Nie inaczej jest także z nowym trendem motoryzacyjnym, samochodami elektrycznymi.
Oficjalny dealer Mercedes-Benz Autofrelik to salon samochodowy, w którym możesz kupić nowy Mercedez-Benz elektryczny. Warto zauważyć, że już teraz możliwy jest zakup samochodu elektrycznego na rynku wtórnym, jednakże, zakup nowego samochodu elektrycznego w salonie posiada wiele zalet.
Ponieważ w salonach samochodowych pracuje wielu wykwalifikowanych specjalistów, będą oni mogli wybrać samochód elektryczny marki Mercedes-Benz o pożądanej konfiguracji dla konsumenta, biorąc pod uwagę osobiste Twoje preferencje. Dużą zaletą w kontaktach z oficjalnym dealerem jest znacznie prostszy system oceny samochodu, a także dogodna procedura jego zakupu.
Zakup samochodu na rynku wtórnym oznacza konieczność uważnego przyjrzenia się wszystkim detalom. Jednakże nigdy nie jesteśmy pewni swojej oceny i uczciwości sprzedającego. Nawet doświadczony konsument może po prostu nie zauważyć wielu niedociągnięć w używanym samochodzie lub próbę ewidentnego oszustwa. W przypadku zakupu zupełnie nowego samochodu taki scenariusz jest całkowicie wykluczony i klient ma pewność, że kupił zupełnie nowy samochód bez żadnych usterek.
Umów się już dzisiaj na bezpłatną jazdę próbną w salonie Autofrelik! Czekają na Ciebie najnowsze samochody elektryczne marki Mercedes-Benz.
Jazda próbna
Wypróbuj wybraną Gwiazdę z naszej stajni. Poczuj niespotykane emocje, posłuchaj dźwięku silnika. Jest duża szansa że nie będziesz chciał wysiąść.
Szczegóły